Úvodní stránka > Aktuality > Na silnicích bezpečně s 26. plukem velení, řízení a průzkumu

Na silnicích bezpečně s 26. plukem velení, řízení a průzkumu

26. pluk velení, řízení a průzkumu ve středu 20. dubna 2016 již počtvrté uspořádal Den bezpečnosti silničního provozu. Na nástupiště Jaselských kasáren zavítalo více než 400 studentů základních a středních škol z regionu a příslušníci útvarů a zařízení posádky Brandýs nad Labem – Stará Boleslav.

„Tato preventivní akce má vést k tomu, aby řidiči zvládali krizové situace, které mohou při řízení vzniknout, věděli, co mají dělat při dopravní nehodě a uměli poskytnout první pomoc,“ řekl na úvod akce instruktor výcviku řidičů 26. pluku nadrotmistr Václav Píša.

Na Dni bezpečnosti silničního provozu se podíleli již tradiční partneři. I když na letošním ročníku chyběly vyškovské trenažéry nárazu a převrácení, akci to rozhodně na atraktivitě neubralo.

Firma Škoda Auto a.s. Mladá Boleslav, se kterou 26. pluk dlouhodobě a úspěšně spolupracuje, předvedla malým i velkým divákům postupné odpálení několika druhů airbagů. Vedoucí týmu výzkumu dopravní bezpečnosti inženýr Karel Mulač pak připomněl důležitost používání bezpečnostních pásů: „Již v padesátikilometrové rychlosti při nárazu hlavou na čelní sklo nebo volant bez zapnutých pásů je hlava vystavena stejnému nárazu jako při pádu ze třetího poschodí. Náraz hrudníkem na volant pak znamená zlomeniny žeber, poškození životně důležitých orgánů, vnitřní krvácení, zlomeniny stehenních kostí nebo pánve.“

Se zraněními, a to nejen při dopravních nehodách, pak samozřejmě souvisí poskytnutí první pomoci. „Pokud je z jakéhokoliv důvodu nutné zraněného vyprostit z vozidla, použijeme k tomu tzv. Rautekův manévr,“ vysvětlila zdravotnice pluku, a pokračovala: „Natočíme postiženého tak, abychom se aspoň částečně dostali za jeho záda, ruce provlékneme pod jeho pažemi, uchopíme ho za pokud možno nezraněné nebo méně zraněné předloktí, lehce se zakloníme a opatrně vytáhneme postiženého z vozidla tak, že jeho záda si opíráme o stehno pokrčené dolní končetiny“. Studenti si pak dále prakticky mohli vyzkoušet například zajištění zraněného pomocí stabilizované polohy, resuscitaci nebo nakládání ošetřené osoby na nosítka, prohlédli si i interiér vojenského sanitního vozu.

Sbor dobrovolných hasičů – Hasičský záchranný sbor Brandýs nad Labem – Stará Boleslav představil svoji techniku používanou při prvotním zásahu u dopravních nehod a požárů menšího rozsahu. Tento rychlý zásahový automobil je mimo jiné vybaven vysokotlakým hasicím zařízením a hydraulickým vyprošťovacím zařízením, jehož použití pak mohli diváci vidět reálně při vystříhávání osob z auta po simulované dopravní nehodě.

Na nástupišti staroboleslavských kasáren bylo k vidění i mnoho dalšího, jako například vybavení používané při dohledu nad bezpečností silničního provozu – měřič rychlosti a analyzátor alkoholu v dechu, technika Městské policie Čelákovice a města Brandýs nad Labem – Stará Boleslav a Policie ČR Praha venkov – východ.

Vyvrcholením dopoledního programu byla dynamická ukázka zásahu všech zúčastněných složek při simulované dopravní nehodě včetně zásahu letecké záchranné služby.

Účastníci si pak na památku kromě dojmů z bezpečnostního dopoledne odnesli i propagační materiály Armády České republiky a BESIP.

Foto: des. Jan Hlaváč

Nahoru