Úvodní stránka > Aktuality > Jak se zachovat při dopravní nehodě, radili odborníci ve Staré Boleslavi

Jak se zachovat při dopravní nehodě, radili odborníci ve Staré Boleslavi

Účastníkem nebo svědkem dopravní nehody se může stát každý. Všechno se obvykle odehraje ve zlomku vteřiny. Jak se v takové situaci zachovat se dozvěděli nejen příslušníci útvarů a zařízení Jaselských kasáren ve Staré Boleslavi, ale i žáci základních a středních škol i občané, kteří od 16. do 17. června navštívili takzvané „BESIP Days“.

Dopravně bezpečnostní dny zabezpečila Agentura logistiky ve spolupráci s 26. plukem velení, řízení a průzkumu, jehož vojáci v rámci zdravotní přípravy ukázali postup při vyproštění raněných z vozidla a jejich ošetření po dopravní nehodě. „V běžných podmínkách se záchranná služba dostaví k místu dopravní nehody nejdříve za 6 až 8 minut, a právě tyto minuty mohou znamenat pověstnou tenkou nit mezi životem a smrtí zraněné osoby. Proto je kvalitní a hlavně včasná první pomoc pro záchranu lidského života rozhodující, a v krizových situacích, mezi které dopravní nehody bezesporu patří, to platí dvojnásob,“ vysvětlil zdravotník 26. pluku.

Jak vypadá náraz ve třicetikilometrové rychlosti, si účastníci na vlastní kůži vyzkoušeli na trenažéru, který přivezlo vyškovské velitelství výcviku. „Může se zdát, že třicítka je malá rychlost, ale není tomu tak. Věřím tomu, že každý, kdo si náraz zkusil, ten při představě reálného nárazu ve větší rychlosti než na simulátoru, bývá při řízení opatrnější,“ řekl při výkladu odborný instruktor z Vyškova. Kromě trenažéru nárazu si mohli účastníci nasadit takzvané opilecké brýle, které už podle názvu simulují vidění člověka s určitou hladinou promile v krvi. Projít s nimi připravenou překážkovou dráhu nebylo vůbec jednoduché.

Sbor dobrovolných hasičů – Hasičský záchranný sbor Brandýs nad Labem – Stará Boleslav představil svoji techniku, konkrétně rychlý zásahový automobil, který umožňuje prvotní zásah u dopravních nehod a požárů menšího rozsahu. Je vybaven mimo jiné vysokotlakým hasicím zařízením a hydraulickým vyprošťovacím zařízením, na střeše vozidla se nachází výstražné a rozhlasové zařízení. Reálně pak hasiči předvedli pomocí hydraulického vyprošťovacího zařízení ukázku vystříhávání osob z auta po dopravní nehodě.

Vojenská policie Tábor prezentovala známé vybavení používané při dohledu nad bezpečností silničního provozu – měřič rychlosti a analyzátor alkoholu v dechu.

Divácky velice zajímavá byla ukázka postupného odpálení jednotlivých airbagů v automobilu provedená firmou Škoda Auto a.s. Mladá Boleslav, se kterou 26. pluk dlouhodobě úspěšně spolupracuje. „Protože jsou dnešní čelní airbagy navrženy pro činnost výhradně v kombinaci s bezpečnostním pásem, nepřipoutaného člověka není samotný airbag schopen zadržet a dokonce ho může aktivovaný airbag těžce zranit nebo i usmrtit, z tohoto důvodu je nezbytné se vždy připoutat bezpečnostním pásem, “ vysvětlila Alena Fajčíková. „Původně byl airbag umisťován jen před řidičem, případně i před spolujezdcem. Kromě těchto airbagů, které chrání při čelních nárazech, se postupně airbagy začaly používat i na dalších místech, kde chrání jiné části těla při jiném druhu nárazu.“ Diváci viděli například i aktivaci hlavového či bočního airbagu.

„Jsme rádi, že se nám podařilo akci v takovém rozsahu zorganizovat i pro veřejnost. Začíná období letních dovolených a prázdnin, a tak se osvěta v bezpečnosti silničního provozu určitě bude každému hodit,“ uvedl na závěr velitel posádky plukovník gšt. Rostislav Hulík.

 

Nahoru