Úvodní stránka > Aktuality > Den bezpečnosti silničního provozu

Den bezpečnosti silničního provozu

Jak poskytnout první pomoc zraněným po dopravní nehodě? Jakou rychlostí se odpálí airbag po nárazu do vozidla? Za jak dlouho přiletí vrtulník letecké záchranné služby na místo dopravní nehody? Jak vidí svět člověk, který má v krvi dvě promile alkoholu? Co se děje uvnitř automobilu, když se následkem dopravní nehody převrátí?

Odpověď na tyto i jiné otázky našli ve středu 29. dubna 2015 návštěvníci Dne bezpečnosti silničního provozu u 26. pluku velení, řízení a průzkumu ve Staré Boleslavi.

„Jsem velice potěšen, že jste se sešli v tak hojném počtu, a že se vám dnešní dopoledne strávené v Jaselských kasárnách bude líbit a bude pro vás i poučné. Bezpečnost silničního provozu je věcí nás všech“, řekl při zahájení akce plukovník Milan Malík, velitel pluku. 

Den BESIP připravil 26. pluk ve spolupráci s městem Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, firmou Škoda Auto a. s. Mladá Boleslav, středočeským pracovištěm BESIPu, Městskou policií Čelákovice, Centrem dopravní výchovy Vojenské akademie Vyškov, Vojenskou policií Tábor a leteckou záchrannou službou Plzeň – Líně. Více než čtyři sta žáků 8. a 9. tříd základních škol společně s příslušníky útvarů a zařízení v posádce Brandýs nad Labem – Stará Boleslav mělo možnost prohlédnout si různorodou techniku související s bezpečností silničního provozu, nechyběly dynamické ukázky.

Pestrý program zahájila ukázka poskytnutí první pomoci osobám zraněným při dopravní nehodě, včetně postupu při vyproštění raněných z vozidla (tzv. Rautekův manévr). „Při autonehodě je důležité jediné, a to umět zraněnému člověku pomoci, protože za pár minut už může být pozdě,“ uvedla na úvod zdravotnice pluku nadrotmistryně Kateřina Nováková. Studenti si prakticky vyzkoušeli například zajištění postiženého pomocí stabilizované polohy nebo nakládání zraněného na nosítka, prohlédli si i interiér vojenského sanitního vozu.

O důležitosti používání bezpečnostních pásů a o tom, jak se dostat z havarovaného vozidla převráceného na střechu, se návštěvníci přesvědčili ve vyškovském trenažéru. „Myslím, že je to skvělá věc. Takových trenažérů, třeba i na jiné situace, by mělo být víc. Pak by určitě nejezdilo tolik nepřipoutaných lidí,“ řekl po vyzkoušení trenažéru jeden z vojáků, a dodal, že by to zavedl jako povinnost v autoškole.

Mladé diváky také upoutala prezentace firmy Škoda Auto a.s. Mladá Boleslav – ukázka postupného odpálení jednotlivých airbagů a promítané crash testy.

Na nástupišti staroboleslavských kasáren bylo k vidění i mnoho dalšího, jako například vybavení používané při dohledu nad bezpečností silničního provozu – měřič rychlosti a analyzátor alkoholu v dechu nebo vybavení rychlého zásahového automobilu Sboru dobrovolných hasičů – Hasičského záchranného sboru Brandýs nad Labem – Stará Boleslav.

Vyvrcholením dopoledního programu byla dynamická ukázka zásahu všech zúčastněných složek při simulované dopravní nehodě, kdy se srazilo nákladní a osobní vozidlo, osobní automobil se dvěma zraněnými cestujícími uvnitř pak zůstal zaklíněný mezi náklaďákem a svodidly. Svědkové dopravní nehody přivolali hasiče, a ti za použití hydraulického vyprošťovacího zařízení dostali zraněné osoby ven. Z důvodu závažnosti zranění jednoho cestujícího po základním ošetření zasahovala i letecká záchranná služba. Už tak komplikovanou situaci narušil výtržností kamarád cestujících, který byl zpacifikován městskou policií.

                                               

„Pro naše žáky to bylo velice naučné dopoledne. Věřím, že po tom, co si vyzkoušeli některé situace na vlastní kůži, budou se chovat v silničním provozu obezřetněji,“ zhodnotila na závěr učitelka brandýské Základní školy Na Výsluní.

Nahoru